onsdag 7 januari 2009

Imorse vaknade jag sådär mittimellan sent och tidigt, kanske runt halv elva. Vid den tidpunkten då det aldrig är några bra tv-program. Då man förgäves sätter på tv:n och in i det sista hoppas på något avsnitt av vänner eller scrubs, innan alla förhoppningarna sköljs bort såfort den lilla orah eller dr.phil loggan syns nere i högra hörnet.
Så imorse bestämde jag mig för att blippa vidare och stannade när det stannade på MTV, ja skönt med lite musik såhär på morgonkvisten tänkte jag och lät tvn stå på medans jag gick och fixade mitt te.

Efter tag märkte jag på mig själv hur besviken jag blev, musikvideo efter musikvideo blev jag bara mer och mer besviken. Halvnakna tjejer som som stod och putade ut med brösten och vickade på röven. Tillslut fick jag nog av dessa usla musikvideos när Pusscatdolls relativt nya låt kom,den där be careful what you wish for.... Det kändes lite som att tjejerna smutskastade musiken, att de inte längre ville bli ihågkomna för sin musik, utan för sitt sexiga yttre.
Det är sådan musik som jag inte kan ta seriöst, visst tjejerna är duktiga sångerskor, men de själva anser väl att det inte räcker till, och gör därför sig själva (kanske omedvetet) till sexobjekt. Jag får uppfattningen av att de baravill hauppmärksamhet och synas, vilket bara känns ganska sorligt.

Iofs vet inte jag om det är se de vill att det ska vara, kanske njuter de till max av att gamla gubbar sitter framför tvn där hemma och slemmar i soffan när de ser deras pinnsmala kropparmed ett par onaturligt stora bröst till de små kropparna. Det vet nog bara de själva, jag kan bara gå efter mina egna teorier, och själv tror jag inte att jag skulle bli speciellt lycklig. Att bara bedömmas och berömmas över mitt yttre, att hela tiden känna att jag måste upprätthålla mitt utseende och försöka vara sexig för att få den uppmärksamheten jag vill va.

Det sorliga är att unga osäkra tjejer ser dessa tjejer och tänker att det är såhär man ska se ut och vara för att vara snygg och för att få killar osv. Dessa tjejer från MTV påverkar andra unga tjejer mer än de tror, får dem att sätta för höga krav på sig själva.
Dessa tjejer från MTV som egentligen har en så stor ära att få vara många unga tjejers förebilder, de kan har förmågan att kunna påverka. Att de blankt struntar i hur deras porriga musikvideor kommer att påverka alla de som ser upp till dem, negativt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har så rätt så jag sitter här och vill skrika! helt sjukt hur dom uttnyttjar sin position till att omedvetet (?) trycka ner folk... blä på dom & puss på dig.
<3

Anonym sa...

vad tror du att den header ger ut för signaler? och jag tror att pussycat dolls är medvetna om vad de håller på med. deras namn liksom? oh