tisdag 14 oktober 2008

använder fel ord i fel sammanhang

Det hände en sak i dag, som fick mig att tänka till ordenligt.
En person i min klass reagerade väldigt starkt på att någon sjöng och skojade lite om cancerknölar, aids och cp-barn. Visst tyckte jag att hans humor låg på väldigt låg nivå, och att det egentligen inte alls var någoting att skoja om. Men att skrika och hota folk kanske var lite väl att ta i?
ärligt talat så vart jag lite rädd för personen, speciellt när den kom fram till mig när jag sa något i sitl med moget att skoja om cp-barn, och började säga saker som : DU SKA FAN INTE SÄGA NÅGOT DU INTE VET NÅGOT OM, VET DU ENS VAD CP ÄR ELLER ? och skrek rätt i mitt ansikte, först trodde jag att hon skojade, men blev sedan som sagt rädd när jag insåg att den menade allvar.
En halvtimme senare vart personen förbannad igen, och tryckte upp personen som sjöng om cancerknölarna mot skåpet och skrek lite. Jag hade varken mod eller ork att lägga mig deras bråk igen.
Senare berättade personen att det var för att hon hade en cp-skada i foten, alltså ett fel på muskeln i foten, inget allvarligt igentligen, mer än att den blev trött i den ofta.
Men det visade sig att personen hade blivit svårt mobbad för detta under hela sin skoltid, och därför reagerade väldigt stark på just sånna här saker, och att den hade problem med att koontrollera sin ilska osv.
Jag insåg då hur fel man andvänder ord som cp,damp osv.
tex, asså min mobil är helt cp. Man menar egentligen ingenting mot de cp-skadade med det, utan det har mera blivit en sorts ovana ungefär som att svära.
Jag skulle kunna skriva lika långt till men måste tyvärr åka och träna, YOGA :/ usch


pusss

1 kommentar:

Maja sa...

Vi får ta i läxa o öva på att sluta säga damp o cp. Det är viktigare än historiaskiten;)