tisdag 17 februari 2009

det där med kärlek

"Love is the closest thing we have to magic."

är ett citat ur filmen aquamarine. Trots att filmen är en ganska så orealistisk film, så är just detta citatet något att tänka på.
För kärleken lever sitt eget liv, kärleken tar inte hänsyn till vilket folkslag man tillhör, om man är fattig eller rik eller om man tillhör fel familj. Vad är kärlek? Vad är det som gör att det pirrar så dant i magen när just den speciella killen rör vid mig, om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte. Att två människor kan vara kära i just varandra, i en värld där det kryllar av människor, är för mig ganska stort och underligt. Och kanske är det just det som är det magiska med kärlek, man vet inte riktigt hur det går till eller fungerar. Man kan inte riktigt förklara det.

Jag själv har sedan ett år tillbaka varit alldeles upp över öronen förälskad i min pojkvän, så jag vet vad jag talar om när det kommer till kärlek. Jag vet hur det är att vara varm, kall, ledsen, glad, pirrig och nervös på en och samma gång. Jag vet hur det är att sakna någon sekunden efter att man lämnat den. Jag vet hur det är att känna en bitande känsla i bröstet av oro och avundsjuka.

Jag har upplevt så otroligt mycket under det senaste året, så mycket saker man inte riktigt förstår innan man blir kär på riktigt. Hur mycket känslor man kan känna för en och samma person. Jag har upplevt hur det är att bli mätt av någon annans läppar, hur det är att springa ut nakna mitt i natten tillsammans och bada under stjärnhimlen. Hur det är att ro ut till en öde ö och ligga på en klippa och kyssas, hur det är att ligga en hel dag i tillsammans utan att känna något behov av att gå upp. Hur det är att ligga och brottas tills det krampar i armarna av överansträning. Hur det är att känna någon innan och utan till. Jag har blivit ompysslad de gånger jag fått i mig för mycket och blivit för full, jag har fått mina tårar borttorkade när jag inte längre orkade torka bort dom själv.

Men med denna texten vill jag också påpeka att kärlek verkligen inte bara är en dans på röda rosor, utan långt därifrån. Det senaste året har varit ett av de bästa i mitt liv, men samtidigt har det också varit jobbigt. Eftersom kärlek innehåller så mycket känslor, så är man lite extra känslig när det kommer till kärlek. Jag tror att det är därför man lätt missuppfattar varandra och tar åt sig av småsaker. Att bråka med någon man älskar är bland det värsta som finns, för alltid kommer den där gnagande känslan av att man kommer att förlora något väldigt fint.

Avundsjuka är också något som lätt uppstår i ett förhållande, och avundsjuka består väl också i grund och botten av rädslan att förlora den man älskar. Trots att avundsjukan ofta i början uppfattas som något gulligt, och ett slags bevis för att man är älskad, kan avundsjukan förstöra ett helt förhållande. För tillslut är det inte gulligt längre, utan bara uttröttande och jobbigt. Men som sagt kärlek är nästan något magiskt. Och idag är det sex dagar kvar tills jag och Simon har varit tillsammans i ett år. Jag älskar dig Simon niklad Karlsson.

2 kommentarer:

Maja sa...

Du skriver så fint<3, grattis till årsdagen:D

Anonym sa...

wöwh, talang.se!! <3 kyss på dig