måndag 3 november 2008

blöta tankar,kanske är bra tankar ?

Jag stod i duschen nyss, och belönade min kropp med en varm och lång dusch, för att jag var lite ledsen och tänkte åh det är förtjänar. Egentligen förtjänade jag nog inte att duscha i en kvart.
Jag började tänka på hur bortskämd jag var som stod och duschade i varmt rent vatten, och bajsade i rent vatten, när vissa människor inte ens får dricka rent vatten. Jag kände mig ltie egoistisk. Jag kom fram till att det man inte ser eller är med om, det ignorerar man. För jag ska vara ärlig, det är inte varje dag jag tänker på att små barn svälter ihjäl när jag sitter och äter godis.

Men så kom jag att tänka på en sak som en hände för ett tag sen. en dag för ungefär tre månader sen gick jag omkring och frågade folk vad dom skulle välja mellan att dö själva, eller att 100 personer i kina skulle dö. Majoritet av de jag frågade svarade att de skulle välja att 100 personer i kina skulle dö. Det svarade även jag till en början. Sen frågade jag min pappa. Min smarta pappa, han svarade att han hellre skulle dö själv om han skulle rädda 100 personers liv, jag blev lite förvånad och sa : Men du skulle ju inte märka någon skillnad iaf? du känner inte ens personerna och liknande saker. Då sa han något smart, bara för att man inte är där och ser det som händer så är det ändå lika hemskt, om du skulle varit där och sett när dom dödade personerna, många av dem kanske barn, så tror jag att du också skulle valt att dött själv?
Och han hade så rätt, det hade jag nog valt. Mitt första svar var nog mera ett impuls svar för att jag inte tänkte efter riktigt för konsekvenserna. Men det är lite så det som inte märks eller syns, det finns inte för oss.
Jag har efter det här börjar tänka lite mer på att bara för att det är så långt borta och att det inte känns som att det är verkligt, så är det väldigt många fattiga människor i asien afrika som lider av aids, matbrist förlorar familjemedlemmar varje dag, det är deras verklighet och vardag medan det för mig känns helt overkligt.

En annan ganska sjuk tanke som slog mig där jag stod i duschen var att om ungefär dryg 100år, eller ja säg 150 år så kommer varenda människa som finns på hela jorden just nu i min tid, ( och det är en hel del människor) vara döda, inte en ändå jävel kommer leva. USCH det känns översjukt, så jag ska nog återgå till min franskaläxa.


pussss

1 kommentar:

Maja sa...

vi får bara hoppas på att människorna som lever om hundra år gör något ordentligt med den här planeten