lördag 27 september 2008

vart är vi påväg?

Ibland börjar jag allt undra vart vi är påväg någonstanns?
Jag såg på ett tv program imorse, som handlade om skönhetstävlingar för barn. Barnen var i åldrarna fem till åtta år, och det var bland det sjukaste jag sett. Små platinblonda sexåringar, men fejkad solbränna, med isatta löständer,lösögonfransar,löshår, tusenlager smink och ja fejkfejkfejk.. och åter fejk.
Dom människorna som ska vara dom mest naturligaste i världen, dom som ska springa omkring nakna på sommaren och dom som ska kladda ner sina kläder, och dom som ska leka med dockor gick omkring på catwalks, iklädda olika baddräket, eller andra uringade klänningar.
Jag vet inte vilket som är värst, mammornas fixering, eller barnens utseende.
Vart är världen på väg någonstanns? är det konstigt att reagera så stark på det här?
Det känns så onaturligt. Mammorna säger att dom inte tvingar barnen, utan att de vill vara med, och barnen säger att det är jätte roligt att vara med samtidigt som dom sitter och gråter av hårspray i ögonen eller av att klänningen är för tajt.
Jag har förstått att fixeringen av att verka äldre än vad är, och att "växa upp" sjunker lägre och lägre ner i åldrarna. Jag menar jag har sett åtta-tioåringar som kommer i stringtrosor och pushup-bh. Det är då det börjar kännas lite obehagligt? Ska det vara såhär? att man redan som åttaåring känner press på sig själv att vara snygg, ha rätt kläder, ha stora bröst, smink, att vara smal osv?
Jag vet inte om det är att alla dessa tjejer(som jag nu syftar på) egentligen vill detta, eller om det egentligen är ett stort jävla grupptryck? Att de påverkas av all reklam, alla kändisar, tvprogarm? och det jag tcyker är mest skrämande är att om det har kunnat ändras såhär mycket på ungefär trettio år(sen mina föräldrar var i min ålder) då det var väldigt onaturligt att ens en trettonåring gick omkring i massa smink och stringtrosor. Hur ska det då vara när mina bärn växer upp? hur kommer de att påverkas av världens utveckling?
Jag vet elvaåringar som har blivit av med oskulden! elva år! Det känns så hemskt att så många av dessa människor går miste om det bästa som finns. barndomen. Jag skulle inte byta ut min barndom mot något i hela världen. Jag älskade att vara barn, och känner mig fortfarande bara som ett barn i många siutationer.
men nu ska jag leta efter bilder på barbiebarnen, som jag förhoppningsvis ska ladda upp.

hittade inga bra bilder, men checka in på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=ucGlnVoYdOA&feature=related

Inga kommentarer: